ابزار رایگان وبلاگ

سفارش تبلیغ
صبا ویژن


میرزا بنویسان

وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی درباره امکان فعالیت هنرپیشه هایی که با سینمای هالیود همکاری می کنند در سینمای ایران، گفت: قیدی که در کار ما حاکم است، این است که از مرزهای قانونی کسی پا را فرا نگذارد اما اگر کسی قانون را زیر پا بگذارد، خود بخود او هم زیرپا گذاشته خواهد شد.

به گزارش تریبون ، صفارهرندی که در برنامه “نگاه یک” سخن می گفت، به سئوالاتی در زمینه سینما، کتاب، مجوز نشریه و هدیه رییس جمهوری به خبرنگاران و چند سئوال حاشیه ای خبرنگار جوان این برنامه پاسخ گفت، اما حجم بیشتر سئوالات درحوزه سینما بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این سئوال که” علت تعطیلی بسیاری از سینماها خصوصا در شهرستانها چیست و شما چه تدابیری در این زمینه اندیشیده اید؟”، گفت: در بدو شروع بکار مواجه شدیم با وضعیتی که از سال ها قبل گریبان سینما را گرفته بود و آن هم رابطه طبیعی فرهنگ و اقتصاد بود.

وی افزود: برخی سرمایه گذاران در حوزه فرهنگ، سرمایه آنان بازگشت نداشت ناگزیر دنبال راهی برای خارج کردن سرمایه شان از این حوزه بودند.

صفارهرندی با بیان اینکه ” سینما داری در واقع یک سرمایه گذاری سنگین برای بازدهی محدود بود”، اظهار داشت: سرمایه گذاری در این حوزه صرف نمی کرد بویژه با برنامه ریزی نادرستی که از گذشته صورت گرفته بود و اکران دراکثر شهرستان ها با مرکز متناسب نبود.

وی، ” عدم رغبت مردم به رفتن به سینما به دلیل شرایط دل آزارسالن سینماها که بیشتر به یک دخمه شبیه بودند” را در این زمینه دخیل دانست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حل این مشکل گفت: بازسازی سالن های فرسوده و مستهلک در دستور کار قرار گرفت که اگر این گونه نبود سینماهای بیشتری محکوم به تعطیل شدن می بودند.

صفارهرندی با تاکید به سه مقوله مهم ” تولید خوب ، اکران مناسب و اقتصاد سینما” در رونق فیلم سازی و سالن های سینما، تصریح کرد: در پاسخ به طرح همکاری و مشارکت وزارت ارشاد به همه سینماها از میان داوطلبان همکاری با طرح معاونت سینمایی ، ?? سینما با ??سالن بازسازی شدند و این حرکت تاثیر خود را در رونق سینما گذاشت.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در گرایش کمتر مردم به رفتن به سالن سینما برای دیدن فیلم ، تغییر ذائقه و فرهنگ مردم با توجه به ظهور وسایل نوین و هزینه بالای دیدن فیلم را دخیل نمی دانید؟”، گفت: این واقعیتی است که با تغییر و تحول در عرصه تکنولوژی رسانه طبیعتا بخشی از مخاطبان سینما ترجیح می دهند برای دیدن فیلم به راههای دیگری بجز رفتن به سالن سینما متوسل شوند و این در دنیا دیده می شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در عین حال با تاکید به اینکه ” سینما در هر حال طرفداران و مخاطبان خاص خود را دارد”، افزود: سینما رفتن در کشور ما همچنان ارزان است و هزینه زیادی را بر خانواده ها تحمیل نمی کند.

صفارهرندی همچنین اظهار داشت که فیلم خوب باید در سینماهای مجهز و مناسب به نمایش درآید تا مخاطبان سینما را به خود جذب کند و اگر فیلم خوبی در یک سینمای مستهلک و فرسوده و نامناسب اکران شود ، خیلی در جذب مخاطب موفق نخواهد بود.

وی با بیان اینکه ” همواره بر تولید خوب تاکید کرده ام اما نباید مقولات دیگر مانند اکران مناسب و اقتصاد سینما را نادیده گرفت”، خاطرنشان کرد:سینمادار و فیلمساز و سرمایه گذار ، سرمایه کلانی را برای تولید فیلم بکار می گیرند آیا نباید برای آنها منفعت و بازدهی داشته باشد . اگر به این مسایل بویژه اقتصاد سینما فکر نکنیم و بتدریج اقتصاد سینما نتواند خود را تکافو کند خود بخود مرگ برای ضعیف امری طبیعی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در باره این طرح که بجای پرداخت مالیات بسیاری از اصناف می توانند در ساخت سالن سینما و تولید فیلم سرمایه گذاری کنند، تصریح کرد:چند ماه پیش تقاضایی را برای ریاست جمهوری فرستادیم که شامل چند پیشنهاد بود از جمله مشارکت مالیات دهندگان در ساخت سالن های سینمای مطلوب و همچنین ساخت فیلم فاخر که خوشبختانه در دولت جواب مثبت گرفت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که رییس هیات نظارت بر مطبوعات نیز هست در پاسخ به این پرسش ” متقاضیان اخذ مجوز نشریه از تاخیردر این زمینه گلایه مند هستند و برخی معتقدند که در همه دولت ها به کسانی که با سیاست های دولت وقت موافق بوده اند ، مجوز راحت تر داده شده است، نظر شما چیست؟”، گفت: قبل از هرچیز بگویم که هیات نظارت بر مطبوعات هفت عضو دارد از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نمایندگان قوه قضاییه ، مجلس شورای اسلامی، مدیران مسئول مطبوعات، شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزیر علوم. بنابر این ما به عنوان وزارت و دولت تنها در اعطای مجوز دخیل نیستیم.

صفار هرندی در عین حال تاکید کرد: تقاضاها زیاد است. چند هزار تقاضا در دبیرخانه هیات نظارت داریم که در نوبت اخذ مجوز هستند. داریم کسانی را که از سال ?? تقاضا داده اند و نوبتشان نشده است.

رییس هیات نظارت بر مطبوعات تصریح کرد: اعضای هیات نظارت هفته ای یک جلسه دارند که اگر به تعطیلی نخورد ، برای هر جلسه سه ساعت یا بیشتر وقت می گذارند تا هم نظارت و هم صدور مجوزها را پیگیری کنند.

وی خاطرنشان کرد: به عنوان یک مطبوعاتی گمانم این است که در این دوره سرعت پاسخگویی به تقاضاها بالارفته است اما در قیاس با مطالبات عقب هستیم و چاره ای هم نیست.

صفار هرندی گفت: اما در باره این مساله که طرفداران دولت خارج از نوبت و سریعتر مجوز می گیرند، در دوره های گذشته چنین چیزی مشهود بود اما اگر امروز به دکه ها مراجعه کنید از روی تیترها می توانید دریابید که رسانه های منتقد و مخالف دولت از طرفدار دولت بیشترهستند.

وی اظهار داشت : شاید در این دوره دو روزنامه هم به خیل روزنامه های منتقد و مخالف برای طرفداری از دولت پیوسته باشند اما همچنان موازنه به نفع منتقدان و مخالفان دولت می چربد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد که تاکنون بالای هزار نفر خبرنگار هدیه دکتر احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران را که شامل کمک هزینه سفر خبرنگاران و خانواده شان به مشهد مقدس است، دریافت کرده اند.

صفار هرندی در پاسخ به این پرسش که آیا هدیه رییس جمهوری به خبرنگاران به مناسبت روز خبرنگار پرداخت شده است ؟، افزود:کسانی که به اسم خبرنگار در کشور کار می کنند تعدادشان بیشتر از ظرفیت پیش بینی شده است و این هدیه شامل همه آنها نمی شود اما حتما شامل همه کسانی که ضبط صوت و دوربین بدست درحوزه های خبری حاضر می شدند، خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون ?سری خبرنگاران با معرفی رسانه ها و روزنامه هایشان به حوزه معاونت اجرایی ریاست جمهوری معرفی شده اند و فکر می کنم تا حالا بالاتر از ????نفر هدیه ریاست جمهوری یعنی کمک هزینه سفر به مشهد مقدس را دریافت کرده اند.

وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی نکته ای را هم درباره قول رییس جمهوری سابق به خبرنگاران متذکر شد و گفت: دولت نهم خود را موظف دانست که قول رییس جمهوری قبلی را عملی کند و اجازه نداد آن وعده زمین بماند و در اندازه رقم پیش بینی شده هدیه ای تقدیم خبرنگاران کردیم و البته به برخی هم داده نشد چون بودجه محدود بود.

،صفارهرندی که در برنامه شنبه شب ” نگاه یک ” سیمای جمهوری اسلامی ایران شرکت کرده بود، در پاسخ به سئوال خبرنگار جوان این برنامه که پرسید،” هنرپیشه هایی که با سینمای هالیود همکاری می کنند آیا امکان فعالیت در سینمای ایران را هم می توانند داشته باشند؟”، گفت:قیدی که در کار ما حاکم است، این است که از مرزهای قانونی کسی پا را فرا نگذارد اما اگر کسی قانون را زیر پا بگذارد خود بخود او هم زیرپا گذاشته خواهد شد


[ دوشنبه 87/7/29 ] [ 12:28 صبح ] [ راشد خدایی ] [ پامنبری ها () ]
.: Weblog Themes By rashedkhodaei :.

درباره بچه مرشد اعلی الله مقامه الشریف

زمین را ز آسمان نثار است و آسمان را از زمین غبار... کل اناء یتشرح بما فیه

پیچک