ابزار رایگان وبلاگ

سفارش تبلیغ
صبا ویژن


میرزا بنویسان

وزیر علوم گفت: بنا داریم دانشگاه‌های دنیا را در فضایی علمی و روحانی رتبه‌بندی کنیم و مطمئنیم مردم و قاطبه دانشمندان دنیا از آن استقبال خواهند کرد.

به گزارش فارس، کامران دانشجو وزیر علوم، تحقیقات و فناوری صبح امروز شنبه طی سخنانی در مراسم تجلیل از دانشجویان نمونه کشور که در محل سالن شهید بهشتی نهاد ریاست جمهوری و با حضور رئیس جمهور برگزار شد، با بیان اینکه شناسایی و معرفی برترین‌ها علاوه بر آثاری که می‌تواند در پی‌داشته باشد از نظر تربیتی و الگوسازی برای سایرین اهمیت خاصی دارد، گفت: بنابراین انتخاب و معرفی دانشجویان نمونه براساس مبانی تعلیم و تربیت اسلامی و در جهت تشویق و ترغیب، برنامه‌ریزی و اجرایی شده است.

وی تشریح گزارشی از فرآیند انتخاب و معرفی دانشجویان نمونه کشوری در سال 89 یادآور شد: آیین‌نامه انتخاب و معرفی دانشجویان نمونه کشور در سال جاری با همکاری مشترک وزارتین علوم و بهداشت با 4 ویژگی پویایی، روزآمدی، کارآیی و خردورزی تدوین گردیده است.

وزیر علوم افزود: این آیین‌نامه از بدو فعالیت دولت نهم هرساله بازنگری و با بهره‌گیری از تجارب و نظرات اساتید و دانشجوبان تجدید وضعیت یافته تا بتوان براساس نیاز سنجی‌های جدید الگوهای جامع و برتری را از تمام جهات معرفی کرد.

دانشجو توجه به المپیادهای علمی، وضعیت تحصیلی، تالیفات و تصنیفات، فعالیت‌های دینی و اجتماعی و مشارکت در کرسی‌های نظریه‌پردازی و آزاد اندیشی را از جمله ملاک‌های گزینش دانشجوی نمونه برشمرد و تصریح کرد: بنابراین توجه به شاخص‌های مختلف در انتخاب دانشجویان نمونه وجه تمایز آن از سایر رقابت‌های صرفا علمی است.

وی با بیان اینکه در سال جاری تعداد 383 پرونده از 65 دانشگاه و موسسه آموزش عالی وابسته به وزارت علوم ارسال گردید که با توجه به محدود ظرفیت 50 نفر به عنوان دانشجوی نمونه معرفی شده‌اند، گفت: در وزارت بهداشت نیز 292 پرونده در مقاطع مختلف تحصیلی واصل شد که 32 نفر به عنوان دانشجوی نمونه کشوری انتخاب شدند

وزیر علوم در خصوص مبانی فکری و جهت‌گیری‌های نظری فعالیت‌های اخیر در سطح دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی نیز خاطرنشان کرد: شاکله علوم انسانی مبتنی بر نظریه پردازی است برهمین مبنا شاخص‌های رتبه بندی دانشگاه‌ها در غرب با شاخص‌های مدنظر ما که مبتنی بر نگرش اسلامی ایرانی است تفاوت‌های بنیادی دارد.

دانشجو با بیان اینکه بنا داریم دانشگاه‌ها را براساس شاخص‌های کیفی مبتنی بر اندیشه‌ اسلامی رتبه‌بندی کنیم، گفت: دانشگاه برای انسان‌سازی است نه برای انسان سوزی. از هیمن‌رو بنابر تاکیدات شخص رئیس جمهور و با تکیه بر فرهنگ غنی اسلامی ایرانی یعنی بر اساس علم و دانش واقعی و تکیه بر تمامی خوبی‌ها و زیبایی‌ها، مهر و محبت و فطرت انسانی شاخص‌هایی را تعریف و سپس نه تنها دانشگاه‌های خودمان بلکه دانشگاه‌های دنیا را در فضایی علمی و روحانی رتبه‌بندی خواهیم کرد و مطمئنیم مردم همه دنیا و قاطبه دانشمندان دنیا از آن استقبال خواهند کرد و در این راه از همه تجارب بشری که منافات با باورهای دینی و کرامت انسانی نداشته باشد استفاده خواهیم کرد.

وی با اشاره به جهت‌گیری‌های آموزش عالی یادآور شد: در یک سال و نیم گذشته جهت‌گیری پژوهشی دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی عمدتا با نگاه حوزه کاربرد و در مسیر ایجاد اعتماد بین دانشگاه و حوزه کاربرد بوده است. که ثمرات این اعتماد پربرکت رشد جهشی فناوری‌های نوین همچون هوافضا،نانو و هسته‌ای بوده است که اقتدار و سربلندی بیش از پیش را به ارمغان آورده است.

وزیر علوم یادآور شد: آئین‌نامه ارتقاء اعضای هیئت علمی پس از حدود 1500 نفر ساعت کار کارشناسی و با تاکید بر تعادل بخشی به تحقیقات بنیادی و کاربردی و فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی به عنوان یک اصل در کنار تلاش‌های علمی اخیرا به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید که می‌تواند موجب انگیزه بیشتر و پویایی و تحرک افزونتر این بخش از جامعه دانشگاهی کشور باشد.

دانشجو ادامه داد: ‌تاکید بر کیفیت و توجه به تحصیلات تکمیلی محور سمت و سوی فعالیت‌ها در دانشگاه‌های کشور بوده است. به نحوی که در وضعیت جدید و با توجه به تعداد داوطلبین متقاضی و ورود تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های مادر می‌بایست ظرفیت خود را افزایش دهند.

وی با بیان اینکه آزمون نیمه متمرکز دوره‌های دکترای تخصصی در دانشگاه‌های وزارت علوم در فروردین ماه 90 برای اولین بار برگزار خواهد شد گفت: امیدواریم در سا‌ل‌های بعد بتوانیم آزمون را بهینه کنیم.

وزیر علوم با اشاره به برنامه وزارت علوم در افزایش اعضای هیئت علمی خاطرنشان کرد: 34 هزار نفر متقاضی برای عضویت در هیئت‌های علمی دانشگاه‌ها ثبت نام نموده‌اند که کار معرفی آنها به مراکز آموزش عالی در حال پیگیری می‌باشد.


[ یکشنبه 89/10/26 ] [ 1:2 عصر ] [ راشد خدایی ] [ پامنبری ها () ]
.: Weblog Themes By rashedkhodaei :.

درباره بچه مرشد اعلی الله مقامه الشریف

زمین را ز آسمان نثار است و آسمان را از زمین غبار... کل اناء یتشرح بما فیه

پیچک